




Οι ιδιότητες της μαστίχας είχαν ανακαλυφθεί από τα αρχαία χρόνια. Οι πρώτες αναφορές προέρχονται από τον Ηρόδοτο τον 5ο αιώνα π.χ.. Πολλοί αρχαίοι συγγραφείς αναφέρονται στις θεραπευτικές ιδιότητες της μαστίχας όπως ο Πλίνιος, Ο Θεόφραστος, ο Διοσκουρίδης και ο Γαληνός. Οι φαρμακευτικές της ιδιότητες ήταν γνωστές και στον Ιπποκράτη. Στην αρχαία Ρώμη χρησιμοποιούσαν οδοντογλυφίδες από Μαστιχόδεντρα για να λευκαίνουν τα δόντια τους. Στην αρχαία Ελλάδα μασούσαν το αποξηραμένο ρητινώδες υγρό που έρεε από το φλοιό του μαστιχόδεντρου. Επίσης βρέθηκαν ιατρικές συνταγές στις οποίες φαίνεται πως χρησιμοποιούσαν τη μαστίχα σε διάφορες ασθένειες. Η παραγωγή της μαστίχας γίνεται από τον Ιούνιο εώς το Σεπτέμβριο. Η γεύση της μαστίχας στην αρχή του μασήματος είναι μάλλον πικρή στη συνέχεια όμως εξαφανίζεται και το ειδικό της άρωμα προσδίδει μια ιδιαίτερη γεύση. Η σκληρότητά της οφείλεται σε πολλούς παράγοντες όπως η θερμοκρασία, ο χρόνος έκθεσης της μαστίχας και το μέγεθος που έχει το δάκρυ.
Η μαστίχα έχει ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση που οφείλεται στο ελεανολικό και ολεανολικό οξύ που περιέχει και δρα επουλωτικά σε φλεγμονές όπως περιοδοντίτιδες, οισοφαγίτιδες, γαστρίτιδες, δωδεκαδακτυλικό έλκος, κολίτιδες και αιμορροΐδες. Επίσης συμβάλλει στην καταπολέμηση της δυσπεψίας και του τυμπανισμού. Κατά το μάσημα της μαστίχας διεγείρεται η παραγωγή σιέλου και γαστρικού υγρού, με αποτέλεσμα να διευκολύνεται η πέψη. Ακόμη η μαστίχα χρησιμοποιείται για την αποσκλήρυνση όγκων στον πρωκτό, στο στήθος, στο ήπαρ, στις παρωτίδες, στον σπλήνα, στο στομάχι, στο έντερο και στον οισοφάγο. Έχει αναλγητική, αντιβηχική, ορεξιογόνο, αφροδισιακή, ερυθροποιητική, στυπτική, διουρητική, αιμοστατική και αποχρεμπτική δράση και χρησιμοποιείται και για τις διάρροιες των παιδιών. Είναι το παραδοσιακό φάρμακο για την κακοσμία του στόματος, την ουλίτιδα, τα αποστήματα, την ακμή, τον καρκίνο, το έλκος, τη μαστίτιδα.
Πρόσφατες μελέτες αποδεικνύουν πως ακόμη και σε μικρή ποσότητα (1mg για 2 εβδομάδες) η μαστίχα μπορεί να θεραπεύσει το πεπτικό έλκος που οφείλεται στο βακτηρίδιο Helicobacter Pylori, εξαιτίας της αντιμικροβιακής της δράσης. Σημαντική είναι και η επίδρασή της στο ήπαρ όπου φαίνεται να ενεργοποιεί την απορρόφηση της χοληστερόλης, μειώνοντας έτσι τη συγκέντρωσή της στο αίμα. Με αυτόν τον τρόπο μειώνεται ο κίνδυνος καρδιαγγειακών παθήσεων. Ακόμη η μαστίχα έχει διουρητικές ιδιότητες ενώ αναφέρεται και η δράση της στην αναστολή της σύνθεσης των λευκοτριενίων. Σε έρευνες in vitro έχει αποδειχθεί πως η μαστίχα αναστέλλει την οξείδωση της LDL χοληστερόλης (κακή χοληστερόλη), ενώ παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αντιοξειδωτική δράση σε σχέση με άλλες ρητίνες και κόμμεα, προστατεύοντας το καρδιαγγειακό σύστημα. Η αντιοξειδωτική της δράση οδηγεί σε μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης που εναποτίθενται στους ιστούς, με αποτέλεσμα την ελάττωση του ρυθμού αθηρογένεσης και μείωσης του κινδύνου εμφάνισης καρδιοπαθειών αλλά και διαφόρων μορφών καρκίνου.
Η μαστίχα περιέχει δυο πολύ σημαντικά οξέα, το ουρσολικό και ολεανολικό, τα οποία είναι υπεύθυνα για την ανβτιμικροβιακή, αντιική αντικαρκινική, ηπατοπροστατευτική, αντιφλεγμονώδης, αντιελκώδης και αντιυπερλιπιδαιμική της δράση.
Μια ακόμη σημαντική δράση της μαστίχας είναι η χρήση της στην υγιεινή της στοματικής κοιλότητας. Αποτελεί πρώτη ύλη για την παρασκευή οδοντόκρεμας, διαλυμάτων πλύσης και αποσμητικών στόματος γιατί προσφέρει καθαρή αναπνοή, ενώ φαίνεται να δρα ενάντια στο σχηματισμό πλάκας και να προστατεύει τη στοματική κοιλότητα. Σημαντική είναι η περιεκτικότητα της μαστίχας σε διάφορες πολυφαινόλες που σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα συστατικά της έχει ευεργετικές ιδιότητες για την υγεία. Οι πολυφαινόλες της μαστίχας μειώνουν τα επίπεδα σακχάρου και χοληστερόλης στο αίμα, προστατεύουν τα επιθηλιακά κύτταρα του αναπνευστικού συστήματος, αυξάνουν την HDL χοληστερόλη (καλή χοληστερόλη) και μειώνουν τα επίπεδα της LDL χοληστερόλης (κακή χοληστερόλη), έχουν αντικαρκινική δράση και αντιαλλεργικές ιδιότητες.
Στο κοράνι ο Μωάμεθ συνιστά τη μαστίχα στους πιστούς και ίσως αυτός να είναι και ο λόγος της μεγάλης κατανάλωσης της από τον ισλαμικό κόσμο. Οι μωαμεθανοί προσέθεταν μικρή ποσότητα μαστίχας σε σκόνη στη ζύμη του ψωμιού για να αποκτήσει ευχάριστο άρωμα. Οι Αιγύπτιοι κάπνιζαν το εσωτερικό των πήλινων δοχείων που έβαζαν νερό με μαστίχα.
Στην ιατρική χρησιμοποιείται σε αλοιφές ενάντια στα εγκαύματα, στα κρυοπαγήματα, σε δερματικές παθήσεις και στην Παρασκευή εμπλάστρων. Τα τελευταία χρόνια μελετάται η χρήση της για την καταπολέμηση του έλκους του στομάχου που οφείλεται στο ελικοβακτηρίδιο του Πυλωρού, ενώ μελετάται και η χρήση της στο Σακχαρώδη Διαβήτη και στην αντιμετώπιση της αυξημένης χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων.
Στη χειρουργική η μαστίχα και το παράγωγό της κολοφώνιο χρησιμοποιούνται για την παρασκευή ραμμάτων τα οποία απορροφώνται από τον οργανισμό.
Στην οδοντιατρική η μαστίχα χρησιμοποιείται για την υγιεινή των δοντιών. Το μάσημά της συμβάλλει στην καλή διατήρηση της υγείας των ούλων και στην αντισηψία του στόματος. Εφυγραίνει τη στοματική κοιλότητα με την έκκριση σιέλου και αρωματίζει το στόμα, συμβάλλοντας στην καταπολέμηση της κακοσμίας. Η συστηματική χρήση της φαίνεται πως περιορίζει το σχηματισμό πλάκας. Επίσης χρησιμοποιείται ως συστατικό του σφραγίσματος των δοντιών και εκμαγείων των οδοντοστοιχιών.
Η μαστίχα χρησιμοποιείται ακόμη στην αρωματοποιία, στην αισθητική σε κρέμες προσώπου, λόγω της ιδιότητάς της να καθαρίζει το πρόσωπο, στην υφαντουργία ως σταθεροποιητής χρωμάτων και στη ζαχαροπλαστική για την παρασκευή γλυκών, ζαχαρωτών και διαφόρων αρτοσκευασμάτων. Αποτελεί γλυκό του κουταλιού, το γνωστό υποβρύχιο, ενώ χρησιμοποιείται στη μαγειρική και στην ποτοποιία. Η μαστίχα αποτελεί ένα μοναδικό προϊόν, που, πέρα από τη μοναδική γεύση και αίσθηση που χαρίζει, συμβάλλει στη διατήρηση της καλής υγείας του οργανισμού μας. Η αποκλειστική παραγωγή της στο νησί της Χίου αποτελεί ένα από τα προϊόντα που η ελληνική γη έχει να προσφέρει σε ολόκληρη την ανθρωπότητα.
Αγώνες πετάγματος κινητού τηλεφώνου
Αγώνες εκτόξευσης μπότας
Διαγωνισμό σάουνας
Νικητής είναι αυτός που θα καθήσει περισσότερο στην πιο ζεστή σάουνα. Ο νικητής μπορεί να καθήσει έως και 10 λεπτά σε μια σάουνα θερμοκρασίας 110 βαθμών κελσίου.
Αγώνες ποδοσφαίρου σε λασπώδη βάλτο
Και μιλάμε για βάλτο, όχι απλά λίγη λασπούλα...
Και βέβαια...
Διαγωνισμό κουβαλήματος γυναίκας
Υπάρχουν διάφοροι μέθοδοι να κουβαλήσουν οι διαγωνιζόμενοι τις γυναίκες τους, και εμπόδια όπως το νερό είναι απαραίτητα.
Καλό ε; Φινλανδοί σου λέει μετά ο άλλος...
Από τις πιο εξωτικές ιδέες που είχε ποτέ σχεδιάσει η Δύση στο Θιβέτ, αυτή της εκστρατείας των Ναζί, και οι αναζητήσεις για τα αγνά κατάλοιπα της Άριας φυλής, αποτελεί την πιο εκκεντρική. (Schaefer.jpg)
Στις 19 Ιανουαρίου του 1939, πέντε μέλη των Waffen-SS, τα στρατεύματα Ναζί του Heinrich Himmler, πέρασαν μέσω της αρχαίας, τοξωτής πύλης που οδηγούσε στην ιερή πόλη της Lhasa. Όπως πολλοί Ευρωπαίοι, είχαν εξιδανικευμένες και φανταστικές όψεις για το Θιβέτ, όπως αναφέρει ο Orville Schell στο βιβλίο του Virtual Tibet, "ένα κουβάρι γεμάτο φαντασία γύρω από αυτή την απομακρυσμένη και άγνωστη γη." Τα σχέδια της εκστρατείας των Ναζί, παρόλα αυτά, δεν περιείχαν την, σε εμάς γνωστή, αναζήτηση για τη Shangri-La, της χαμένης γης η οποία είχε ένα μοναδικά τέλειο και ειρηνικό κοινωνικό σύστημα για να αμύνεται στις παραβάσεις που μάστιζαν την υπόλοιπη ανθρωπότητα. Αντίθετα, η τελειότητα που αναζητούσαν οι Ναζί ήταν μια ιδέα φυλετικής τελειότητας που θα δικαιολογούσε τις απόψεις τους στην παγκόσμια ιστορία και την Γερμανική ανωτερότητα.
Τι επέδρασε σ' αυτή την παράξενη τοποθέτηση των Θιβετανών μοναχών δίπλα στους αξιωματικούς των Ες-Ες στο τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου είναι μια παράξενη ιστορία των μυστικών υπηρεσιών, του μυστικισμού, της φυλετικής ψευδο-επιστήμης, και της πολιτικής ίντριγκας. Ήταν, στην ουσία, σε μια διπλωματική και ημί-επιστημονική αποστολή για να αναπτύξουν σχέσεις μεταξύ της Ναζιστικής Γερμανίας και του Θιβέτ και να αναζητήσουν χαμένα απομεινάρια μια φανταστικής Άριας φυλής χαμένα κάπου στο Θιβετανικό οροπέδιο.
Έτσι, αποτέλεσαν έκφραση των πιο ευρέως διαδεδομένων παρανοϊκών και εκκεντρικών ιδεών του Χίτλερ στην αγάπη για το έθνος και την κυριότητα. Και ενώ οι Θιβετανοί αγνοούσαν παντελώς τις ρατσιστικές πράξεις του Χίτλερ, η αποστολή του 1939 στο Θιβέτ παραμένει ένας προειδοποιητικός μύθος για το πώς οι ξένες ιδέες, τα σύμβολα, και η ορολογία μπορεί να χρησιμοποιηθούν λανθασμένα. Κάποιοι μιλιταριστές Ναζί φαντάστηκαν το Θιβέτ σαν μια δυνατή βάση για να επιτεθούν στην Βρετανική Ινδία, και έλπιζαν ότι αυτή η αποστολή θα οδηγούσε σε ενός είδους συμμαχίας με τους Θιβετανούς. Σ' αυτό ήταν κατά ένα μέρος επιτυχείς. Την αποστολή υποδέχτηκε ο Reting Regent (που είχε οδήγησε το Θιβέτ από το θάνατο του 13ου Δαλάι Λάμα το 1933), και όντως πέτυχε στο να πείσει τον αντιβασιλιά να συμφωνήσει με τον Αδόλφο Χίτλερ. Αλλά οι Γερμανοί ενδιαφέρονταν για το Θιβέτ και για άλλο λόγο. Οι αξιωματικοί των Ναζί όπως ο Heinrich Himmler πίστευαν ότι το Θιβέτ παρείχε καταφύγιο στις τελευταίες από τις Άριες φυλές, τους θρυλικούς προγόνους της Γερμανικής φυλής, των οποίων οι αρχηγοί κατείχαν υπερφυσικές δυνάμεις που οι Ναζί μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν για να κατακτήσουν τον κόσμο.
Αυτή ήταν η εποχή της Ευρωπαϊκής επέκτασης, και πολυάριθμες θεωρίες εξασφάλιζαν ιδεολογική δικαιολογία για τον ιμπεριαλισμό. Στη Γερμανία η ιδέα μιας Άριας ή "ανώτερης" φυλής ενισχύονταν από τον ακραίο εθνικισμό, η ιδέα του Γερμανού υπεράνθρωπου αποστάχτηκε από τη φιλοσοφία του Friedrich Nietzsche,και τους οπερατικούς πανηγυρισμούς του Wagner των σκανδιναβικών ηρωικών αφηγήσεων και των Τευτονικών μυθολογιών. Πολύ πριν την αποστολή του 1939 στο Θιβέτ, οι Ναζί είχαν δανειστεί Ασιατικά σύμβολα και γλώσσα και τα χρησιμοποίησαν για δικούς τους σκοπούς. Ένας σημαντικός αριθμός άρθρων της ρητορικής και του συμβολισμού των Ναζί προέρχονται από τη γλώσσα και τις θρησκείες της Ασίας. Ο όρος "Άριος", για παράδειγμα, προέρχεται από τη Σανσκριτική λέξη arya, που σημαίνει ανώτερος. Στις Βέδες, τα πιο αρχαία Ινδικά ιερά κείμενα, ο όρος περιγράφει μια φυλή με ανθρώπους ανοιχτού χρώματος από την Κεντρική Ασία που πολέμησαν και υπόταξαν τους ανθρώπους με το κλειστό χρώμα (ή Dravidian) της Ινδικής ηπείρου. Γλωσσολογικές αποδείξεις υποστηρίζουν την πολυκατευθυντική μετανάστευση των ανθρώπων της Κεντρικής Ασίας, που τώρα αναφέρονται σαν Ινδο-Ευρωπαίοι, σε Ινδία και Ευρώπη περίπου μεταξύ 2000 και 1500 B.C.E., αν και δεν είναι ξεκάθαρο αν αυτοί οι Ινδο-Ευρωπαίοι ήταν οι ίδιοι με τους Αρίους των Βεδών.
Στα τέλη του 19ου - και τις αρχές του 20ου - αιώνα Ευρωπαίοι υπερεθνικιστές και μυστικιστές όπως ο Joseph Arthur de Gobineau, με ιδέες όπως αυτή για τους Ινδό-Ευρωπαίους και ανοιχτόχρωμους Αρίους οδήγησαν σε ένα διαστρεβλωμένο μύθο της Σκανδιναβίας και αργότερα αποκλειστικά της Γερμανικής φυλετικής ανωτερότητας. Η ταύτιση των Γερμανών με τους Ινδό-Ευρωπαίους, και τους Άριους της δεύτερης χιλιετίας π.Χ έδωσε ιστορική προτεραιότητα στην αυτοκρατορική "θέση στον ήλιο" των Γερμανών. Οι εθνικιστές Γερμανοί ρατσιστικά θεωρήθηκε ότι ήθελαν να κατακτήσουν και να κυριαρχήσουν. Επίσης βοήθησε στην υπόθαλψη του αντι-Σημιτισμού και της ξενοφοβίας, αφού Εβραίοι, Γύφτοι και άλλες μειονότητες δεν μοιράζονταν την Άρια Γερμανική κληρονομιά σαν μέλη μιας επικρατούσας φυλής. Ιδέες για μια Άρια ή κυρίαρχη φυλή άρχισαν να εμφανίζονται στα δημοφιλή μέσα ενημέρωσης στα τέλη του 19ου αιώνα. Στη δεκαετία του '80, ο E. B. Lytton, ένας Ροδόσταυρος, έγραψε ένα μυθιστόρημα best-seller γύρω από την ιδέα μιας κοσμικής ενέργειας (δυνατή κυρίως στο θηλυκό φύλο), την οποία ονόμασε " Vril". Αργότερα έγραψε για μια Vril κοινωνία, που αποτελούνταν από υπέρ-όντα τα οποία θα αναδύονταν από τα μυστικά σημεία που κρύβονταν για να κυβερνήσουν τον κόσμο.
Οι φαντασιώσεις του συνέπεσαν με ένα μεγάλο ενδιαφέρον για τον αποκρυφισμό, κυρίως μεταξύ των ανώτερων τάξεων, με πολυάριθμες μυστικές εταιρείες που ιδρύθηκαν για να προπαγανδίσουν αυτές τις ιδέες. Είχαν εμβέλεια από αυτούς που ήταν αφιερωμένοι στο Ιερό Δισκοπότηρο μέχρι αυτούς που ακολουθούσαν το μυστικοπάθεια του σεξ και των ναρκωτικών του Alistair Crowley, και πολλοί φαινόταν να έχουν μια ακαθόριστη έλξη για τα πιστεύω των Βουδιστών και των Ινδών.
Ο Στρατηγός Haushofer, ένας οπαδός του Gurdjieff και ένας από τους κύριους προστάτες του Χίτλερ αργότερα, ίδρυσε μια τέτοια εταιρεία. Σκοπός του ήταν να ανακαλύψει την καταγωγή της Άριας φυλής, και ο Haushofer την ονόμασε Vril Society, μετά από το μυθιστόρημα του Lytton. Τα μέλη της εξασκούνταν στον διαλογισμό για να ξυπνήσουν τις δυνάμεις του Vril, της θηλυκής κοσμικής ενέργειας. Η εταιρεία Vril υποστήριζε ότι είχε δεσμούς με τους Θιβετανούς δασκάλους.Στη Γερμανία αυτό το μείγμα αρχαίων μύθων και επιστημονικών θεωριών του 19ου αιώνα άρχισε να εξελίσσεται σε μια πίστη ότι οι Γερμανοί ήταν η πιο αγνή εκδήλωση της ενυπάρχουσας ανώτερης Άριας φυλής, της οποίας η μοίρα ήταν να κυβερνήσει τον κόσμο. Αυτές οι ιδέες πήραν επιστημονικό βάρος από αρρωστημένες θεωρίες της ευγονικής και ρατσιστικής εθνογραφίας. Γύρω στο 1919, η Εταιρεία Vril έδωσε χώρο στην Εταιρεία Thule (Thule Gesellschaft), που ιδρύθηκε στο Μόναχο από το Βαρόνο Rudolf von Sebottendorf. Η Εταιρεία Thule στηρίχτηκε στις παραδόσεις πολλών ταγμάτων όπως οι Ιησουίτες, οι Knights Templar, το Τάγμα της Χρυσής Αυγής, και τους Σούφι. Προώθησε το μύθο του Thule, ένα θρυλικό νησί στις παγωμένες βόρειες χώρες που ήταν το σπίτι μιας ανώτερης φυλής, των αυθεντικών Αρίων. Όπως στο μύθο της Ατλαντίδας (με τον οποίο κάποιες φορές ταυτοποιείται), οι κάτοικοι του Thule εξαφανίστηκαν από μια καταστροφή που κατέστρεψε τον κόσμο τους. Αλλά οι επιζήσαντες διατήρησαν τις μαγικές τους δυνάμεις και ήταν κρυμμένοι από τον κόσμο, ίσως σε μυστικά τούνελ στο Θιβέτ, όπου ίσως συναντιόταν και ακολούθως αποθήκευαν τις δυνάμεις τους για τους Άριους απογόνους.
Τέτοιες ιδέες ίσως να παρέμεναν αβλαβείς, αλλά η Εταιρεία Τhule έδωσε μια δυνατή δεξιόστροφη, αντι-Σημιτική ιδεολογία στην μυθολογία της Εταιρείας Vril. Δημιούργησαν μια ενεργητική αντιπολίτευση στην τοπική Σοσιαλιστική κυβέρνηση στο Μόναχο και ασχολούνταν με μάχες στους δρόμους και πολιτικές δολοφονίες. Σαν σύμβολο τους, μαζί με το ξιφίδιο και τα φύλλα βελανιδιάς υιοθέτησαν και τη σβάστικα, που χρησιμοποιούνταν από πρότερες ομάδες Γερμανών νέο-Παγανιστών. Ο θαυμασμός της σβάστικας στην Εταιρεία Thule φαίνεται ότι ήταν περισσότερο για τη δραματική της δύναμη μάλλον και όχι για την πολιτιστική και μυστικιστική σημασία. Πίστευαν ότι ήταν ένα αυθεντικό Άριο σύμβολο, αν και στην ουσία είχε χρησιμοποιηθεί από πολυάριθμους πολιτισμούς, που δεν είχαν σχέση μεταξύ τους, κατά τη διάρκεια της ιστορίας. Πέραν της υιοθεσίας της σβάστικας, είναι δύσκολο να κρίνουμε τη σημασία του ρόλου που έπαιξε το Θιβέτ ή ο Βουδισμός στην ιδεολογία της Εταιρείας Vril. O ιδρυτής της Εταιρείας Vril, Στρατηγός Haushofer, που παρέμεινε ενεργός στην Εταιρεία Thule, ήταν διπλωματικός ακόλουθος της Γερμανίας στην Ιαπωνία. Εκεί ίσως να απέκτησε κάποιες γνώσεις για το Ζεν Βουδισμό, που τότε ήταν η κύρια πίστη των Ιαπώνων στρατιωτικών. Άλλα μέλη της Εταιρείας Thule, ωστόσο, μπορεί μόνο να διάβασαν αρχικές Γερμανικές μελέτες για το Βουδισμό, και αυτές οι μελέτες είχαν την τάση δημιουργίας ενός αγνού, αυθεντικού Βουδισμού που είχε χαθεί, και ενός εκφυλισμένου Βουδισμού που επιβίωσε, πολύ μολυσμένος από αρχέγονες τοπικές πίστεις. Φαίνεται ότι ο Βουδισμός ήταν κάτι παραπάνω από μια φτωχή κατανόηση και ένα εξωτικό στοιχείο στις αόριστες πίστεις της Εταιρείας, και είχε μια μικρή επιρροή στην ιδεολογία της Thule. Αλλά το Θιβέτ κατείχε μια πολύ πιο δυνατή θέση στη μυθολογία τους, το φαντάζονταν σαν το σπίτι αυτών που επιβίωσαν από τη μυθική φυλή Thule.
Η σημασία της Εταιρείας Thule φαίνεται από το γεγονός ότι στα μέλη της συμπεριλαμβάνονταν και οι Ναζί αξιωματικοί Rudolf Hess (βουλευτής του Χίτλερ), Heinrich Himmler, και σχεδόν ο ίδιος ο Χίτλερ. Αλλά ενόσω ο Χίτλερ ήταν τουλάχιστον νομικά Καθολικός, ο Himmler δέχτηκε τους σκοπούς και τις πίστεις της Εταιρείας Thule. Υιοθέτησε μια σειρά νέο-παγανιστικών ιδεών και πίστευε ότι ο ίδιος ήταν μετεμψύχωση ενός Γερμανού βασιλιά του 10ου αιώνα. Ο Himmler φαίνεται ότι είχε προσελκυσθεί πολύ δυνατά στην πιθανότητα το Θιβέτ να αποδειχθεί ότι ήταν καταφύγιο των αυθεντικών Αρίων και των υπερανθρώπινων δυνάμεων. Μέχρι να γράψει ο Χίτλερ το Mein Kampf τη δεκαετία του '20, ο μύθος της Άριας φυλής είχε επεκταθεί πλήρως. Στο κεφάλαιο ΧΙ, "Φυλή και Άνθρωποι", εξέφρασε ενδιαφέρον σ' αυτό που εκείνος αντιλαμβάνονταν σαν μίξη αγνού Άριου αίματος με αυτό κατώτερων ανθρώπων. Σύμφωνα με την άποψη του, οι αγνές Γερμανικές Άριες φυλές διαφθάρηκαν από την παρατεταμένη επικοινωνία με τους Εβραίους. Θρηνούσε ότι η βόρεια Ευρώπη "εξιουδαϊστηκε" και ότι το αυθεντικό αγνό αίμα των Γερμανών μολύνθηκε από την παρατεταμένη επικοινωνία με τους Εβραίους. Για τον Χίτλερ, η μόνη λύση γι' αυτό το ανακάτεμα Άριου και Εβραϊκού αίματος ήταν για τους διεφθαρμένους Γερμανούς να βρουν την αστείρευτη πηγή Άριου αίματος. Μπορεί να συνέβη αυτό στη διάρκεια της ιστορίας, τέτοιοι άνθρωποι να ήρθαν σε επικοινωνία μια δεύτερη φορά, και ίσως πιο συχνά, με τους αρχικούς ιδρυτές της κουλτούρας τους και ίσως ακόμα και να μην θυμούνται αυτό τον απομακρυσμένο σύνδεσμο. Ένα νέο πολιτιστικό κύμα έρχεται και διαρκεί μέχρι που το αίμα των standard-bearers νοθεύεται για μια ακόμα φορά με μείγμα από την αρχική κατακτημένη φυλή. Στην "αναζήτηση για μια δεύτερη φορά" με τους Αρίους, το Θιβέτ - πολύ απομονωμένο, μυστηριώδες και επιφυλακτικό - φαινόταν ένας ελκυστικός υποψήφιοςΈμπνευση από το παρελθόν...
Εμπνευσμένο από το πνεύμα των Ferrari P (Prototipo), το P4/5 εκφράζει μια σύγχρονη μορφολογική προσέγγιση, χωρίς να αγνοεί τη λειτουργικότητα και, φυσικά, τις επιδόσεις. Στοιχείο που προσδιορίζει το καινούριο δημιούργημα-κομψοτέχνημα, όχι απλώς ως… μνημείο λατρείας, αλλά ως ζωντανό dream car, με την καρδιά των 660 ίππων, οι οποίοι εκτοξεύουν το αυτοκίνητο πολύ πάνω από το όριο των 300 χλμ./ώρα. To μηχανικό διαμάντι που κινεί το αυτοκίνητο είναι χωρητικότητας 6.000 κ.εκ. με 12 κυλίνδρους σε διάταξη V…δημιουργία από το παρόν…
Παρά το γεγονός ότι την ευθύνη για το σχεδιασμό του αυτοκινήτου ανέλαβε ο οίκος Pininfarina, τα επιμέρους χαρακτηριστικά του αποφασίζονταν και εξελίσσονταν βάσει των προτιμήσεων (και δεδομένης της έγκρισης) του πελάτη. Έτσι δημιουργήθηκε μία σχέση σεβασμού και φιλίας μεταξύ των Andrea Pininfarina και James Glickenhaus, η οποία έπαιξε σημαντικό ρόλο στο μαγευτικό αποτέλεσμα που θαυμάζουμε.
Αποτέλεσμα σαφώς επηρεασμένο από τη λατρεία του Αμερικανού για τα παλαιότερα αριστουργήματα της Ferrari, τα οποία, μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις είχαν κατασκευαστεί από τον ιταλικό σχεδιαστικό οίκο. Το γεγονός ότι η P4/5 είναι η μοναδική Ferrari που έχει κατασκευαστεί σε ένα μονάχα αντίγραφο για ιδιωτική χρήση ενός συλλέκτη έδωσε την ευκαιρία στην εταιρεία να δημιουργήσει, παρά τις πολλές επιρροές, ένα ολοκαίνουριο αυτοκίνητο που σίγουρα πολλοί από τους... εύπορους του κόσμου τούτου θα ήθελαν να έχουν στην κατοχή τους.
Βασισμένο στο δάπεδο και τα μηχανικά μέρη της Enzo, κάτι που δεν γίνεται αντιληπτό με το μάτι, το αυτοκίνητο συνελήφθη ως ιδέα στο σχεδιαστικό κέντρο του Cambiano και η μετουσίωση της ιδέας σε πράξη έγινε στο παράρτημα ειδικών project της εταιρείας στο Τορίνο. Σύμφωνα με τον Andrea Pininfarina (διευθύνων σύμβουλος του οίκου Pininfarina), σαν αυτοκίνητο η Ρ4/5 είναι πολύ διαφορετική από την Enzo, καθώς δεν χρησιμοποιεί τα ηλεκτρονικά βοηθήματα που προέρχονται από τη Formula 1.
Επίσης, ενώ στην περίπτωση της Εnzo κυριαρχούν οι γωνίες και η σύγχρονη σχεδιαστική γραμμή, στην Ρ4/5 ο σχεδιασμός έγινε με βάση σχέδια παλαιότερων μοντέλων, τα οποία φυσικά προσαρμόστηκαν στη σημερινή εποχή. Τα δύο μοντέλα του παρελθόντος που καθόρισαν τη μορφή του μοναδικού αυτοκινήτου είναι η 330 Ρ4 του 1967 και η Ρ5 του 1968.
Φυσικά, είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς ότι ο πελάτης δεν ήθελε να έχει ένα αυτοκίνητο απλώς για να το δείχνει σε μερικούς, εξίσου μεγαλομανείς, φίλους του, αλλά ήθελε να είναι και ένα από αυτά που χαρακτηρίζονται "απόλυτα σπορ αυτοκίνητα". Αυτό ανάγκασε την εταιρεία να καταναλώσει χρόνο και χρήμα, ούτως ώστε να βρει τις αεροδυναμικές και γενικότερα οδηγικές ισορροπίες που χρειάζεται ένα αυτοκίνητο που κρύβει πάνω από 650 ίππους κάτω από το καπό του
Σήμερα τα "specials", μετά από μία νεκρή περίοδο τη δεκαετία του ’80 και μετά τη σχετική κινητικότητα που αναπτύχθηκε τη δεκαετία του ’90 (προεξαρχόντος του σουλτάνου του Μπρουνέι), διάγουν την περίοδο της αναγέννησής τους. Για το σχεδιαστικό οίκο Pininfarina είναι μία εξαιρετική ευκαιρία για περισσότερη αίγλη και φυσικά αυξανόμενα κέρδη.
Η εταιρεία προφανώς δεν μπορεί να αγνοήσει τον διαρκώς αυξανόμενο αριθμό των (εξαιρετικά) εύπορων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο -από γαλαζοαίματους μέχρι και… ταπεινούς συλλέκτες- οι οποίοι αποζητούν κάτι το μοναδικό και είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν πολύ ακριβά για αυτό. Για του λόγου το αληθές, το Ρ4/Ρ5 κόστισε κάτι περισσότερο από… 4 Εnzο. Σε αυτό το κόστος προσθέστε και μία... Εnzo που χρειάστηκε για τη βάση του project.
Κατά συνέπεια, για ανθρώπους όπως ο Glickenhaus, των οποίων τα όνειρα αφορούν πολύ περισσότερο την απόκτηση -απλησίαστων για τους πολλούς- υλικών αγαθών, παρά τον αγώνα για την επιβίωση, πρόκειται για έμμονες ιδέες ετών, οι οποίες παίρνουν σάρκα και οστά. Επειδή, λοιπόν, οι πιθανότητες να είστε συλλέκτης αυτοκινήτων, με κόστος από 2 εκατομμύρια ευρώ και πάνω, είναι μικρές, απλώς ονειρευτείτε το, όπως κάνουμε και εμείς
Η νηστεία αποτελεί μια πολύ καλή ευκαιρία για περιοδική αποχή από τα τρόφιμα ζωικής προέλευσης, με αποτέλεσμα να συνδυάζεται με όλες της θετικές επιδράσεις που μπορεί να έχει ή αποχή αυτή για την υγεία μας. Συγκεκριμένα η έλλειψη τροφών ζωικής προέλευσης από τη διατροφή, σημαίνει μείωση του προσλαμβανόμενου λίπους και βασικά του κορεσμένου λίπους, το οποίο είναι και το πιο επιβαρυντικό. Αυτό έχει ως επακόλουθο τη μείωση στις τιμές της χοληστερίνης και των τριγλυκεριδίων, ιδιαίτερα σε αυτούς που οι τιμές τους υπερβαίνουν τις φυσιολογικές. Η μείωση της χοληστερίνης μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 40-50mg, εάν ακολουθηθεί σωστά η νηστεία για όλη την περίοδο της σαρακοστής. Οι άνθρωποι που νηστεύουν έχουν επίσης πολύ λιγότερο οξειδωτικό στρες - μία αντίδραση του οργανισμού που θεωρείται γενεσιουργός αιτία της αθηροσκλήρωσης, του καρκίνου και των εκφυλιστικών νοσημάτων του νευρικού συστήματος, όπως η νόσος του Πάρκινσον και η νόσος του Αλτσχάιμερ.
Η μείωση της αρτηριακής πίεσης μπορεί επίσης να ενταχθεί στα οφέλη της νηστείας. Τα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια και τα δημητριακά, που αποτελούν τρόφιμα που καταναλώνονται σε μεγαλύτερη ποσότητα και συχνότητα κατά την περίοδο της νηστείας, είναι πλούσια σε κάλιο.
Κατά τη διάρκεια της νηστείας μπορεί να επιτευχθεί μείωση και έλεγχος του σωματικού βάρους. Η εγκράτεια, η οποία αποτελεί τη βασική έννοια της νηστείας, σε συνδυασμό με τη μειωμένη πρόσληψη διατροφικού λίπους, μπορεί να βοηθήσει ακόμα και στην απώλεια μερικών περιττών κιλών.
Κατά τη νηστεία αυξάνεται η πρόσληψη ενέργειας που προέρχεται από υδατάνθρακες και μειώνεται αυτή που προέρχεται από λίπη και πρωτεΐνες. Η μείωση του λίπους και ειδικά του κορεσμένου (που προέρχεται από τα γαλακτοκομικά προϊόντα και τα κρέατα) συμβάλλει στη βελτίωση της υγείας μας.
Τα οφέλη είναι πάρα πολλά, αφού η νηστεία μπορεί να μειώσει τα επίπεδα της χοληστερόλης και των τριγλυκεριδίων, ιδιαίτερα σε όσους υπερβαίνουν τις φυσιολογικές τιμές, είναι πλούσια σε κάλιο, μαγνήσιο, φυλλικό οξύ, βιταμίνη C, Ε και Α και είναι φτωχή σε ζωικό λίπος.
Η μειωμένη κατανάλωση κορεσμένου λίπους (ζωικό-επιβλαβές) κατά τη νηστεία και η ταυτόχρονη κατανάλωση μονοακόρεστου (καλού) λίπους από το ελαιόλαδο, ταχίνι, ξηρούς καρπούς συντελεί στη μείωση των καρδιαγγειακών παθήσεων, στην ομαλοποίηση της αρτηριακής πίεσης και στην πτώση του σακχάρου.
Το μεγαλύτερο ίσως πλεονέκτημα της νηστείας είναι η αυξημένη κατανάλωση λαχανικών και φρούτων με αποτέλεσμα την αυξημένη πρόσληψη αδιάλυτων φυτικών ινών που ευθύνονται για την ομαλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος, την καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας και τη μείωση της συχνότητας εμφάνισης ορισμένων μορφών καρκίνου (π.χ. παχέως εντέρου, μαστού και προστάτη).
Επίσης κατά την περίοδο της νηστείας αυξάνεται η κατανάλωση φυτικών ινών, οι οποίες μειώνουν τα επίπεδα λιπιδίων και γλυκόζης στο αίμα, συμβάλλουν στην καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας και προφυλάσσουν από ορισμένες μορφές καρκίνου. Ταυτόχρονα με την αυξημένη κατανάλωση λαχανικών, φρούτων και ακατέργαστων δημητριακών θωρακίζουμε τον οργανισμό μας με βιταμίνες και φλαβονοειδή, που είναι γνωστά για την αντιοξειδωτική τους δράση και την τόνωση του ανοσοποιητικού μας συστήματος.
Κάποιες τροφές που καταναλώνονται ιδιαίτερα κατά την περίοδο της νηστείας φαίνεται να είναι ιδιαίτερα ευεργετικές για τον οργανισμό. Πρόκειται για το σησάμι, το ταχίνι (δηλαδή ο αλεσμένος σησαμόπολτος) και τον χαλβά. Συγκεκριμένα το σησάμι και το ταχίνι περιλαμβάνουν πρωτεΐνη σε ποσοστό 20%. Η πρωτεΐνη του ταχινιού είναι πλούσια σε αμινοξέα σε αντίθεση με τις πρωτεΐνες άλλων τροφών.
Όταν μάλιστα συνδυαστεί με όσπρια (όπως στο γνωστό μεσανατολικό πουρέ ρεβιθιών «χούμους») αποτελεί μια τροφή μοναδικής θρεπτικότητας, καθώς αυξάνεται η διαιτητική αξία της συνολικής πρωτεΐνης του. Το έλαιο του σησαμιού και του ταχινιού, που αποτελεί το 50% αυτού, περιέχει σημαντική ποσότητα βιταμίνης Ε και μάλιστα 2.5 φορές περισσότερη από ότι το ελαιόλαδο. Η βιταμίνη Ε είναι γνωστή για την αντιοξειδωτική της δράση κατά των ελεύθερων ριζών, ενώ προλαμβάνει το σχηματισμό καρκινικών κυττάρων.
Η σησαμίνη, ουσία που βρίσκεται μόνο στο σησάμι και στα παράγωγά του, έχει την ιδιότητα να μειώνει τη χοληστερίνη από τον οργανισμό. Ο φλοιός του σησαμιού περιέχει υψηλές ποσότητες των βιταμινών Β1, Β2 και νιασίνης, οι οποίες είναι ευεργετικές για το νευρικό και το καρδιαγγειακό σύστημα και τον μεταβολισμό, ενώ είναι πλούσιος και σε φυτικές ίνες.
Ακόμη το σησάμι και τα προϊόντα του είναι πλούσια πηγή Σιδήρου, Φωσφόρου, Ασβεστίου και Καλίου και διαθέτουν αξιόλογες ποσότητες Μαγνησίου, Ψευδαργύρου και Σεληνίου. Τα συστατικά αυτά αποτελούν πολύ σημαντικά στοιχεία του ανθρώπινου μεταβολισμού όντας απαραίτητα για ποικίλες λειτουργίες, όπως η σύνθεση των οστών και των μυών (ασβέστιο), οι αντιδράσεις μεταβολισμού (ψευδάργυρος) . Ιδιαιτέρως το σελήνιο, που περιέχεται σε σημαντικές ποσότητες στο σουσάμι, έχει διαπιστωθεί τα τελευταία χρόνια ότι επίσης διαθέτει ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες, προστατεύοντας έτσι από καρδιοπάθειες και καρκίνο (ιδίως τον καρκίνο του προστάτη). Μια μερίδα χαλβά καλύπτει το 50% της Συνιστώμενης Ημερήσιας Δόσης σε Φώσφορο και Σίδηρο. Το σουσάμι περιέχει επίσης φυτοχημικές ουσίες με ισχυρές αντιοξειδωτικές ιδιότητες, όπως στερόλες (καμπεστερόλη, στιγμαστερόλη, β – σιτοστερόλη κ.α.) και λιγνάνες (σεσαμίνη και σεσαμολίνη). Πολλές μελέτες που έχουν διεξαχθεί με αυτές έχουν δείξει ότι δρουν προστατευτικά στον οργανισμό.
Εύλογο είναι το ερώτημα κατά πόσο η νηστεία μπορεί να παρέχει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά για τον οργανισμό, από τη στιγμή μάλιστα που μια μεγάλη ομάδα τροφίμων, όπως είναι αυτά της ζωικής προέλευσης, αποκλείονται από τη διατροφή. Η μη κατανάλωση κρέατος σχετίζεται με τη μειωμένη πρόσληψη σιδήρου. Είναι γνωστό πως ο σίδηρος που υπάρχει στο φυτικό βασίλειο έχει χαμηλή βιοδιαθεσιμότητα, δηλαδή απορροφάται σε μικρές ποσότητες εξαιτίας ορισμένων συστατικών (π.χ. φυτικό οξύ, τανίνες) που υπάρχουν στις τροφές αυτές. Γι` αυτό το λόγο θα πρέπει να καταναλώνονται τροφές που περιέχουν Σίδηρο σε υψηλές συγκεντρώσεις, όπως τα κρεμμύδια, το μαρούλι, η σόγια, το σπανάκι, οι φακές, η φρυγανιά, το ψωμί και οι ξηροί καρποί. Επίσης θα πρέπει να αυξήσουμε την πρόσληψη βιταμίνης C, που αυξάνει την απορρόφηση Σιδήρου και να αποφύγουμε την κατανάλωση καφέ ή τσαγιού πριν ή αμέσως μετά τα γεύματα, γιατί εμποδίζουν την απορρόφησή του από τις τροφές. Το ασβέστιο επίσης κατά την περίοδο της νηστείας μειώνεται, λόγω της αποχής από τα γαλακτοκομικά προϊόντα.
Συνεπώς πρέπει να καταναλώνονται φυτικές τροφές πλούσιες σε ασβέστιο, όπως μαύρο ψωμί, ξηροί καρποί (αμύγδαλα), φασόλια, λάχανο, μπρόκολο και σπανάκι, το σουσάμι και ο χαλβάς.
Εκτός από το ασβέστιο και σίδηρο και οι βιταμίνες Β12 και φυλικό οξύ προσλαμβάνονται σε μικρές ποσότητες, γιατί βρίσκονται κυρίως σε ζωικές τροφές. Βέβαια η φύση έχει προβλέψει και γι` αυτό. Οι αποθήκες ενός καλά διατρεφόμενου οργανισμού σε αυτές τις βιταμίνες είναι αρκετά μεγάλες και η περίοδος της νηστείας δεν μπορεί να οδηγήσει στην έλλειψή τους.
Η πρωτεΐνη των οσπρίων και των δημητριακών είναι χαμηλής βιολογικής αξίας συγκριτικά με την πρωτεΐνη ζωικής προέλευσης. Αυτό σημαίνει ότι η πρωτεΐνη των οσπρίων και των δημητριακών δεν περιέχει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα που χρειάζεται ο οργανισμός σε αντίθεση με την πρωτεΐνη ζωικής προέλευσης. Βέβαια η πρωτεΐνη των όσπριων δεν περιέχει κάποια αμινοξέα που περιέχονται στην πρωτεΐνη των δημητριακών και το αντίστροφο. Έτσι ο σωστός συνδυασμός οσπρίων και δημητριακών και συγκεκριμένα ρύζι + όσπρια, ρύζι + σησάμι, σιτάλευρο + φασόλια αυξάνει τη βιολογική αξία της πρωτεΐνης και την κάνει ισάξια με τη ζωική.
Άτομα που νοσούν και γυναίκες σε κατάσταση εγκυμοσύνης, μικρά παιδιά καθώς και ηλικιωμένοι θα πρέπει να αποφεύγουν τη νηστεία για μεγάλο χρονικό διάστημα, λόγω των αυξημένων αναγκών σε Θρεπτικά συστατικά. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει να συμβουλεύονται το γιατρό τους.
Η νηστίσιμη διατροφή αδυνατεί να καλύψει τις ανάγκες σε σίδηρο, αφού είναι γνωστό πως ο ζωικός-αιμικός σίδηρος έχει μεγαλύτερη απορροφητικότητα έναντι του φυτικού. Πληθυσμιακές ομάδες που βρίσκονται σε κίνδυνο και πρέπει να απαλλάσσονται από τους περιορισμούς της νηστείας είναι όσοι έχουν αυξημένες ανάγκες, όπως τα παιδιά, οι υπερήλικοι, οι έχοντες διαγνωσμένη σιδηροπενική αναιμία, οι εγκυμονούσες και οι γυναίκες σε γαλουχία.
Φυτικές τροφές πλούσιες σε σίδηρο είναι τα όσπρια (κυρίως φακές, φασόλια μαυρομάτικα), οι ξηροί καρποί, τα εμπλουτισμένα δημητριακά, τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (π.χ. σπανάκι), τα αποξηραμένα φρούτα και τα θαλασσινά. Κρίνεται ακόμη σκόπιμη η αύξηση της πρόσληψης βιταμίνης C από χυμούς φρούτων, η οποία μεγιστοποιεί την απορρόφηση του μη-αιμικού σιδήρου. Επίσης, το β-καροτένιο που βρίσκεται στο καρότο και το μηλικό οξύ που βρίσκεται στο λευκό κρασί ενισχύουν την απορρόφηση του μη-αιμικού σιδήρου.
Ελλείψεις παρουσιάζονται και σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β υπεύθυνες για την ομαλή λειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος. Πλούσιες φυτικές τροφές είναι οι ξηροί καρποί, ο χαλβάς, το ταχίνι και τα εμπλουτισμένα δημητριακά. Καλές πηγές ασβεστίου κατά την περίοδο της νηστείας είναι οι ξηροί καρποί (κυρίως τα αμύγδαλα), το μπρόκολο, το κουνουπίδι, το λάχανο, οι μπάμιες, ο χαλβάς, το σουσάμι, το γάλα σόγιας και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά.
Συμπερασματικά, η νηστεία την περίοδο της Σαρακοστής μπορεί να συμβάλλει στην καλύτερη υγεία, σωματική και ψυχική. Προσοχή θα πρέπει να δίνεται όμως στην πρόσληψη ορισμένων θρεπτικών συστατικών, όπως του ασβεστίου, του σιδήρου και της βιταμίνης Β12. Μάλιστα, σε περιπτώσεις που κρίνεται απαραίτητο μπορεί να χορηγούνται από τους ειδικούς επιστήμονες συμπληρώματα των παραπάνω συστατικών κατά τη διάρκεια της νηστείας.
Ελεύθερα πλέον θα μετακινούνται όλες τις ημέρες και όλες τις ώρες, οι ποδηλάτες στον Ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, μετά τη λήξη της δοκιμαστικής λειτουργίας του μέτρου. Από τη ρύθμιση αυτή εξαιρούνται οι σταθμοί Ομόνοια, Μοναστηράκι και Αττική όπου απαγορεύεται η επιβίβαση- αποβίβαση, ενώ θα απαγορεύεται και η μετακίνηση τις ώρες που υπάρχουν ποδοσφαιρικοί ή άλλοι αθλητικοί αγώνες.
Η σχετική απόφαση ελήφθη στις 2 Φεβρουαρίου, όπου και ορίζονται οι προϋποθέσεις για την μετακίνηση των ποδηλάτων
• Η μετακίνηση των ποδηλάτων στις αποβάθρες και γενικότερα σε όλους του χώρους θα γίνεται πεζή.
• Δεν επιτρέπεται η μετακίνηση των ποδηλάτων με τους ανελκυστήρες ή τις κυλιόμενες κλίμακες
• Η είσοδος των ποδηλάτων στους συρμούς θα γίνεται από την τελευταία θύρα του τελευταίου οχήματος, ώστε να σταθμεύουν στον διαθέσιμο χώρο όπου δεν υπάρχουν καθίσματα και θα επιτρέπεται η είσοδος μέχρι 2 ποδηλάτων ανά συρμό
• Οι ποδηλάτες επιβάτες οφείλουν να παρέχουν κάθε είδους διευκόλυνση και προτεραιότητα στα ΑΜΕΑ και στους ηλικιωμένους και να μην παρεμποδίσουν την πρόσβαση τους στους σταθμούς και στους συρμούς
• Κατά τις ημέρες και ώρες διεξαγωγής αθλητικών και άλλων εκδηλώσεων, που λαμβάνουν χώρα πλησίον της γραμμής. Δεν θα επιτρέπεται η μεταφορά του ποδηλάτου σε όλους τους σταθμούς του δικτύου λογω της μεγάλης πυκνότητας των επιβατών στους συρμούς και τις αποβάθρες των σταθμών