Όσοι Μπλόγκερς επιθυμείτε να αναδημοσιεύσετε άρθρα από το RC-CAFE ,κάνετε το χωρίς να μας ρωτάτε.
Mοναδική παράκληση μας είναι να κάνετε μια αναφορά για την πηγή σας, εάν το επιθυμείτε, με ένα ενεργό link.

Τετάρτη, 16 Ιουλίου 2014

Τα νέα αντιοξειδωτικά

Το ανθρώπινο σώμα δέχεται καθημερινά επιθέσεις, τόσο εξωγενείς όσο και από μέσα από τον ίδιο τονοργανισμόΕξωγενείς απειλές είναι οι ιοί τα μικρόβιαή ακόμη και η ρύπανση της ατμόσφαιρας, ενώεσωτερικές απειλές είναι οι λεγόμενες ελεύθερεςρίζες. Οι ελεύθερες ρίζες προκύππτουν μέσα απόφυσιολογικές λειτουργίες του οργανισμού και δεν μπορούμε με τίποτα να τις αποφύγουμε. Αν θέλουμε να τις αποφύγουμε, θα πρέπει και να σταματήσουμε να ζούμε. Οι ελεύθερες ρίζεςγεννιούνται όταν το σώμα μετατρέπει τις τροφές σε ενέργεια, καθώς επίσης και με τηνέκθεση στον ήλιο ή μέσω της τροφής ή του αέρα που αναπνέουμε.
Το χαρακτηριστικό των ελεύθερων ριζών είναι ότι κλέβουν ηλεκτρόνια από άλλασυστατικά του οργανισμού. Οποιαδήποτε ουσία βρεθεί γύρω τους μπορούν να τηβλάψουν, για παράδειγμα η κακή χοληστερόλη μπορεί να οξειδωθεί από τις ελεύθερεςρίζες και να γίνει ιδιαίτερα βλαπτική για τα αγγεία. Με τον ίδιο τρόπο αλλοιώνονται οικυτταρικές μεμβράνες και το DNA, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στις λειτουργίες τωνκυττάρων.
Για να μην μπούμε όμως σε λεπτομέρεις χημείας πρέπει να τονίσουμε ότι τοανθρώπινο σώμα πάντα ζούσε με αυτές τις “κακές“ ελεύθερες ρίζες και έχει φυσικήάμυνα απέναντί τους. Το ίδιο το σώμα παράγει αντιοξειδωτικές ουσίες και πολεμά την παραπάνω κατάσταση. Τα αντιοξειδωτικά εκτός του ότι παράγονται από το σώμαμπορούμε να τα πάρουμε και από την τροφή μας. Ειδικά στην Ελλάδα, με το πλούσιοσε βιταμίνη Ε ελαιόλαδο και την αφθονία φρέσκων φρούτων και λαχανικών δεν πρέπει να ανησυχούμε για την πρόσληψη αντιοξειδωτικών ουσιών.
Υπάρχουν εκατομμύρια αντιοξειδωτικές ουσίες, από τις πιο γνωστές είναι η βιταμίνη C, η βιταμίνη Ε για την οποία έχει γίνεται πολύ λόγος σε σχέση με τα καρδιαγγειακά, το β καροτένιο, καθώς και το σελήνιο και το μαγγάνιο.
Όταν έγινε γνωστό ότι οι ελεύθερες ρίζες εμπλέκονται στην αθηρωσκλήρωση, στονκαρκίνο και σε άλλες χρόνιες καταστάσεις άρχισαν να μελετώνται κατά κόρον. Επιδημιολογικές μελέτες έδειξαν οτι άνρθωποι με χαμηλή προσληψη φρούτων καιλαχανικών και κατ’επέκταση και αντιοξειδωτικών ήταν σε υψηλότερο κίνδυνο γιακαρδιαγγειακά και άλλα χρόνια νοσήματα. Όμως αυτό δεν σημαίνει οτι τααντιοξειδωτικά μπορύν να θεραπεύσουν τέτοιες καταστάσεις. Τα αποτελέσματα από τις κλινικές δοκιμές δεν είναι και τόσο υποσχόμενα τελικά. Οι έρευνες ωστόσοσυνεχίζονται και αναμένουμε αποτελέσματα.
Οι αντιοξειδωτικές ουσίες είναι αναρίθμητες, ωστόσο τελευταία κάποιες αρχίζουν να γίνονται της μόδας. Ας δούμε τα χαρακτηριστικά από κάποια νέα αντιξειδωτικά που γίνονται δημοφιλή.
Ρεσβερατρόλη: Βρίσκεται στον φλοιό του σταφυλιού και ιδιαίτερα των κόκκινωνσταφυλιών, στα φύλλα ευκαλύπτου και ελάτου, στους ξηρούς καρπούς και στα μούρα. Βρίσκεται επίσης στο κόκκινο κρασί, τα οφέλη του οποίου στο καρδιαγγειακό είναι γνωστά εφόσον καταναλώνεται με μέτρο.
Η ρεσβερατρόλη έχει ισχυρή αντιοξειδωτική και αντιφλεγονώδη δράση. Επίσης, φαίνεται να επηρεάζει τον μεταβολισμό του λιπώδους ιστού σε παχύσαρκα άτομα και να προκαλεί παραγωγή ορμονών με τρόπο παρόμοιο με αυτόν του περιορισμούθερμίδων. Για παράδειγμα, όταν κάνουμε περιορισμό θερμιδών μειώνεται ηινσουλινοαντίσταση. Το ίδιο αποτέλεσμα έχει και η ρεσβερατρόλη σε παχύσαρκαάτομα. Επίσης, μελέτες σε πειραματόζωα έχουν δείξει ότι έχει αντικαρκινική δράση. Στο πλαίσιο της Μεσογειακής διατροφής, προτείνουμε 1 ποτήρι κρασί για τις γυναίκεςκαι 2 ποτήρια για τους άνδρες.
Ασταξανθίνη: Η ασταξανθίνη ανήκει στα καροτένια. Σε αυτήν οφείλεται το έντονο χρώματου σολομού, του αστακού και της γαρίδας. H αντιοξειδωτική της δράση είναιισχυρότερη από το λυκοπένιο το α καροτένιο και το β καροτένιο. Προστατεύει τιςκυτταρικές μεμβράνες από την οξείδωση, καθώς εισχωρεί μέσα στη λιπιδικήδιπλοστοιβάδα.
Κουρκουμίνη: Περιέχεται σε ένα ινδικό μπαχαρικό, τον κουρκουμά, και είναι από τα βασικά συστατικά του κάρι. Μελέτες σε κύτταρα και σε πειραματόζωα έδειξαν ότι έχειαντικαρκινική και αντιφλεγμονώδη δράση. Κλινική μελέτη έχει δείξει επίσης ότι μειώνει τα συμπτώματα της ρευματοειδούς αρθρίτιδας.
Σίγουρα, οι έρευνες είναι πολλές και το ενδιαφέρον γύρω από τα αντιοξειδωτικά είναι έντονο, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι με καλή ισορροπημένη διατροφή πλούσια σεφρούταλαχανικά μπορούμε να προσλάβουμε τα απαραίτητα αντιοξειδωτικά. Τέλος, είναι σημαντικό να μην ξεχνάμε να χρησιμοποιούμε τα βότανα της ελληνικής φύσης, όπως η ρίγανη, το θρούμπι κ.ά. που είναι ιδιαίτερα πλούσια σε αντιοξειδωτικά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Όσοι Μπλόγκερς επιθυμείτε να αναδημοσιεύσετε άρθρα από το RC-CAFE ,κάνετε το χωρίς να μας ρωτάτε.
Μονο μην ξεχνάτε να κάνετε μια αναφορά για την πηγή σας, εάν το επιθυμείτε , με ένα ενεργό link.
Link directory